Medijska pismenost za odpor proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam - MELI RESIST

Logo Embassy Ljubljana
MELI Resist_horizontal_Logo

Naslov projekta: Medijska pismenost za odpor proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam – MELI RESIST
Vodja projekta: prof. dr. Mateja Rek

Projekt delno financira Veleposlaništvo ZDA v Ljubljani

Obdobje izvajanja: 6 mesecev
Začetek projekta: oktober 2024
Zaključek projekta: marec 2025

Kratek opis projekta:

Projekt MELI RESIST je namenjen krepitvi odpornosti ljudi proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam, na katere lahko pogosto naletimo, ko uporabljamo digitalne medije. Projekt želi spodbuditi razpravo o pomenu medijske pismenosti in vzgoje za zaščito demokratičnih procesov, javnega zdravja, družbene kohezije in zaupanja v institucije, hkrati pa opolnomočiti posameznike za razumno vrednotenje digitalnih vsebin in odgovorno rabo kredibilnih spletnih informacij.

Ključne aktivnosti projekta:

  • Forum deležnikov MELI RESIST
    Glavna govornica foruma bo svetovno vodilna avtoriteta na področju medijske in digitalne pismenosti, dr. Renee Hobbs (profesorica na Univerzi v Rhode Island in ustanoviteljica ter direktorica Media Education Lab). Sodelovali bodo tudi priznani slovenski strokovnjaki s področja: dr. Mateja Rek, dr. Igor Pesek, dr. Sonja Merljak Zdovc, dr. Janja Mikulan.
  • Spletni viri MELI RESIST
    Udeležencem foruma deležnikov bo na voljo vsebinska podpora v obliki aktualnih gradiv in primerov dobrih praks s področja odgovornega vedenja in zagotavljanja kredibilnih informacij na spletu.
  • Infografika MELI RESIST, ki bo povzela ključne poudarke foruma deležnikov in delovala kot možen zemljevid prihodnjih angažmajev deležnikov s področja medijske vzgoje in pismenosti v Sloveniji pri aktivnostih povezanih s krepitvijo odpornosti ljudi na spletne dezinformacije.

Aktualno:

Odkrijte zanimive projekte za izboljšanje medijske pismenosti in boj proti dezinformacijam!

V današnjem digitalnem svetu je pomembno, da se zavedamo nevarnosti dezinformacij in razvijemo sposobnosti za kritično ocenjevanje informacij na spletu. Zato vas vabimo, da si ogledate naslednje projekte, ki vam bodo pomagali pri razumevanju, kako se zaščititi pred lažnimi novicami in razvijati veščine medijske pismenosti:

Zadostno znanje o medijih in dezinformacijah je ključno za varno in odgovorno življenje v digitalnem svetu!

MELI RESIST: Priporočeni aktualni spletni znanstveni viri

Za vse, ki vas zanimajo poglobljene analize vloge medijske pismenosti pri zagotavljanju kredibilnosti spletnih virov predlagamo v branje seznam naslednjih znanstvenih del:

Dela prof. dr. Renee Hobbs, vodilne strokovnjakinje na področju medijske pismenosti, ki so dostopna na: https://scholar.google.com/citations?user=hLOmgL0AAAAJ&hl=sl&oi=ao

Raziskava Mateje Rek, Predraga Ljubotine in Anje Bašin (2024): Medijska pismenost kot orodje soočanja z lažnimi novicami in dezinformiranjem, financirana s strani ARIS, ki ponuja poglobljen vpogled v strategije spopadanja z dezinformacijami. Dostopna na: https://pismenost.si/medijska-pismenost-kot-orodje-soocanja-z-laznimi-novicami-in-dezinformiranjem/

Prispevek Mateje Rek (2024): E-democracy in the EU, v kateri avtorica preučuje vlogo digitalnih orodij v demokratičnih procesih Evropske unije. Preberite več na: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-56045-3_8

Članek Tea Golob, Mateja Makarovič in Mateje Rek (2021): Meta-reflexivity for resilience against disinformation, ki preučuje vpliv meta-refleksivnosti na krepitev odpornosti na dezinformacije. Dostopno na Comunicar: https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C66-2021-09

Prof. dr. Renee Hobbs – svetovno priznana raziskovalka medijske pismenosti na FUDŠ!

Z velikim veseljem napovedujemo, da bomo 16. januarja 2025 na naši fakulteti gostili svetovno priznano strokovnjakinjo in vrhunsko znanstvenico, prof. dr. Renee Hobbs! 🏆

Renee Hobbs je ena najpomembnejših svetovnih znanstvenih avtoritet na področju medijske vzgoje in pismenosti. Je profesorica na University of Rhode Island ter ustanoviteljica in direktorica Media Education Lab. Njena dela so bila citirana že v več kot 13.500 akademskih virih, kar potrjuje njen ogromen vpliv v globalni znanstveni skupnosti.

Njen CV najdete tudi na: https://mediaeducationlab.com/about/renee-hobbs

Prof. Hobbs bo v okviru projekta MELI RESIST, ki ga delno financira Veleposlaništvo ZDA v Sloveniji, izvedla predavanje na temo medijske pismenosti in bo z nami delila svoje izjemno znanje, ki je v dobi digitalnih medijev ključnega pomena.

Ta dogodek je za našo fakulteto izjemnega pomena, saj nas povezuje z vodilnimi globalnimi trendi in odpira vrata k razumevanju kompleksnega digitalnega medijskega sveta. Veselimo se, da bomo lahko z vami delili ta edinstveni trenutek! 🎉

Poročilo kvalitativne raziskave: Medijska pismenost kot orodje soočanja z lažnimi novicami in dezinformacijami 2024

V letu 2024 smo v okviru Infrastrukturnega programa medijska pismenost na FUDŠ izvedli fokusne skupine med mladimi. Pogovarjali smo se o njihovem zaupanju v medije, razumevanju pomena financiranja in lastništva medijev, praksah preverjanja informacij v medijih, odnosu do varovanja osebnih podatkov ter navadah spremljanja informativnih oddaj in političnih vsebin.

Kaj mladi pravijo?

»Za strani, ki jih vsi poznamo in za katere slišimo vsak dan, verjamemo, da so resnične. Če pa vidimo neko novico, neko stran prvič, smo v dvomih, če bi verjeli. Bolj verjetno ne bomo.«

»Odvisno je od tega, koliko me privabi naslov. Tudi če je ”fake”, kliknem, da vidim, kakšno neumnost so napisali. Se pa zgodi, da tudi v zaupljivem viru zgodba ni resnična.«

»…pri teh letih se počutim dolžna, da bi vedela, kaj se dogaja. Samo v resnici nočem vedeti, kaj se dogaja, ker takoj, ko se začneš pogovarjati, se vsi začno samo kregati. Ker se noben nikoli ne strinja in nikoli se ne bodo vsi strinjali. Če je pred volitvami, preberem, se nekaj odločim, grem volit. Nočem pa se pogovarjati sploh o tem.«

»Veliko pa na naša menja vplivajo tudi influencerji [vplivneži], to kar govorijo in objavljajo. Pa tudi mnenja drugih ljudi, kot je že bilo rečeno, da komentarje bereš in si glede na to oblikuješ mnenje … pa to, kar prvo vidiš, lahko ustvari tvoje mnenje o neki situaciji.«

»Ker pa se tiče teh lažnih novic, sam prehitro neke zaključke naredim. Nekaj preberem, lahko niti pol novice, a si že ustvarim svoje mnenje.«

»Če gledajo poročila starši, če se mi da, sedim zraven in poslušam, čeprav ne vem niti tega, zakaj se gre. Sicer pa mi oni povejo. Da bi sama, da bi me to zanimalo, to pa bolj ne.«

Celotno poročilo je dosegljivo tukaj: https://pismenost.si/medijska-pismenost-kot-orodje-soocanja-z-laznimi-novicami-in-dezinformiranjem/