Medijska pismenost za odpor proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam - MELI RESIST

Logo Embassy Ljubljana
MELI Resist_horizontal_Logo

Naslov projekta: Medijska pismenost za odpor proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam – MELI RESIST
Vodja projekta: prof. dr. Mateja Rek

Projekt delno financira Veleposlaništvo ZDA v Ljubljani

Obdobje izvajanja: 6 mesecev
Začetek projekta: oktober 2024
Zaključek projekta: marec 2025

Kratek opis projekta:

Projekt MELI RESIST je namenjen krepitvi odpornosti ljudi proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam, na katere lahko pogosto naletimo, ko uporabljamo digitalne medije. Projekt želi spodbuditi razpravo o pomenu medijske pismenosti in vzgoje za zaščito demokratičnih procesov, javnega zdravja, družbene kohezije in zaupanja v institucije, hkrati pa opolnomočiti posameznike za razumno vrednotenje digitalnih vsebin in odgovorno rabo kredibilnih spletnih informacij.

Ključne aktivnosti projekta:

  • Forum deležnikov MELI RESIST
    Glavna govornica foruma bo svetovno vodilna avtoriteta na področju medijske in digitalne pismenosti, dr. Renee Hobbs (profesorica na Univerzi v Rhode Island in ustanoviteljica ter direktorica Media Education Lab). Sodelovali bodo tudi priznani slovenski strokovnjaki s področja: dr. Mateja Rek, dr. Igor Pesek, dr. Sonja Merljak Zdovc, dr. Janja Mikulan.
  • Spletni viri MELI RESIST
    Udeležencem foruma deležnikov bo na voljo vsebinska podpora v obliki aktualnih gradiv in primerov dobrih praks s področja odgovornega vedenja in zagotavljanja kredibilnih informacij na spletu.
  • Infografika MELI RESIST, ki bo povzela ključne poudarke foruma deležnikov in delovala kot možen zemljevid prihodnjih angažmajev deležnikov s področja medijske vzgoje in pismenosti v Sloveniji pri aktivnostih povezanih s krepitvijo odpornosti ljudi na spletne dezinformacije.

Aktualno:

Projekt MELI RESIST na NE/JA razbijalka mitov 📰✨

Slovenska tiskovna agencija je objavila predstavitev projekta MELI RESIST ter pogovor z vodjo projekta, Matejo Rek. Oboje je dostopno na https://neja.sta.si/2882

#MELIRESIST #MedijskaPismenost #STA

Z veseljem delimo infografiko, ki prikazuje ključne poudarke projekta MELI RESIST!
MELI RESIST krepi odpornost proti dezinformacijam, napačnim informacijam in lažnim novicam z vzpostavljanjem sodelovanja med akademsko skupnostjo, izobraževalci, vladnimi agencijami, medijskimi strokovnjaki in civilno družbo.

Ključna področja:
• Medijska pismenost v šolah
• Usposabljanje učiteljev in strokovnjakov
• Medijsko pismeni starši
• Ozaveščanje javnosti in neformalna izobraževanja
• Sodelovanje deležnikov medijske pismenosti
• Sodelovanje z mediji

Več informacij najdete v infografiki!

#MELIRESIST #MedijskaPismenost #LažneNovice #DigitalnaOdpornost #Novinarstvo #KritičnoMišljenje

V četrtek 16. 1. 2025 smo v sklopu projekta MELI RESIST organizirali forum na temo: Krepitev odpornosti na spletne lažne novice, dezinformacije in napačne informacije. Dogodek je potekal v hibridni obliki, tako fizično na Fakulteti za uporabne družbene študije v Ljubljani kot preko Zooma, in združil številne strokovnjake, deležnike in navdušence s področja medijske pismenosti. Dogodek je delno financiran s sredstvi Ameriškega veleposlaništva v Ljubljani.

🔑 Program je vključeval:
📌 Pozdravne nagovore, v katerih sta nas nagovorila:

  • Jeremy Jewett, Veleposlaništvo ZDA v Ljubljani
  • Mateja Rek, Fakulteta za uporabne družbene študije in Fakulteta za informacijske študije

📌 Navdihujoče predavanje svetovno priznane strokovnjakinje prof. dr. Renee Hobbs, ki je delila dragocene vpoglede v področje medijske pismenosti.

📌 Okroglo mizo z izjemnimi govorci:

  1. Igorjem Peskom (Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje RS)
  2. Sonjo Merljak Zdovc (časopis Časoris)
  3. Janjo Mikulan (Fakulteta za uporabne družbene študije)
  4. Matejo Rek (Fakulteta za uporabne družbene študije in Fakulteta za informacijske študije)

🔍 Razpravljali smo o ključnih vprašanjih:

  • Kako lahko medijsko izobraževanje podpira odpornost proti lažnim novicam?
  • Kakšno je trenutno stanje medijske pismenosti v Sloveniji?
  • Zakaj potrebujemo pristop več deležnikov?
  • Strategije za prihodnje ukrepanje in priporočila

💬 Dogodek je bil zaključen z neformalnim druženjem ob prigrizkih in sproščenimi pogovori, ki so dodatno okrepili mreženje in izmenjavo idej.

Hvala vsem udeležencem in govorcem za njihov prispevek! Skupaj smo naredili pomemben korak k boljšemu razumevanju in reševanju izzivov digitalne dobe. 🚀

#MedijskaPismenost #MELIRESIST #OdpornostNaDezinformacije #Povezovanje

V današnjem digitalnem svetu je pomembno, da se zavedamo nevarnosti dezinformacij in razvijemo sposobnosti za kritično ocenjevanje informacij na spletu. Zato vas vabimo, da si ogledate naslednje projekte, ki vam bodo pomagali pri razumevanju, kako se zaščititi pred lažnimi novicami in razvijati veščine medijske pismenosti:

Zadostno znanje o medijih in dezinformacijah je ključno za varno in odgovorno življenje v digitalnem svetu!

Za vse, ki vas zanimajo poglobljene analize vloge medijske pismenosti pri zagotavljanju kredibilnosti spletnih virov predlagamo v branje seznam naslednjih znanstvenih del:

Dela prof. dr. Renee Hobbs, vodilne strokovnjakinje na področju medijske pismenosti, ki so dostopna na: https://scholar.google.com/citations?user=hLOmgL0AAAAJ&hl=sl&oi=ao

Raziskava Mateje Rek, Predraga Ljubotine in Anje Bašin (2024): Medijska pismenost kot orodje soočanja z lažnimi novicami in dezinformiranjem, financirana s strani ARIS, ki ponuja poglobljen vpogled v strategije spopadanja z dezinformacijami. Dostopna na: https://pismenost.si/medijska-pismenost-kot-orodje-soocanja-z-laznimi-novicami-in-dezinformiranjem/

Prispevek Mateje Rek (2024): E-democracy in the EU, v kateri avtorica preučuje vlogo digitalnih orodij v demokratičnih procesih Evropske unije. Preberite več na: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-56045-3_8

Članek Tea Golob, Mateja Makarovič in Mateje Rek (2021): Meta-reflexivity for resilience against disinformation, ki preučuje vpliv meta-refleksivnosti na krepitev odpornosti na dezinformacije. Dostopno na Comunicar: https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C66-2021-09

Z velikim veseljem napovedujemo, da bomo 16. januarja 2025 na naši fakulteti gostili svetovno priznano strokovnjakinjo in vrhunsko znanstvenico, prof. dr. Renee Hobbs! 🏆

Renee Hobbs je ena najpomembnejših svetovnih znanstvenih avtoritet na področju medijske vzgoje in pismenosti. Je profesorica na University of Rhode Island ter ustanoviteljica in direktorica Media Education Lab. Njena dela so bila citirana že v več kot 13.500 akademskih virih, kar potrjuje njen ogromen vpliv v globalni znanstveni skupnosti.

Njen CV najdete tudi na: https://mediaeducationlab.com/about/renee-hobbs

Prof. Hobbs bo v okviru projekta MELI RESIST, ki ga delno financira Veleposlaništvo ZDA v Sloveniji, izvedla predavanje na temo medijske pismenosti in bo z nami delila svoje izjemno znanje, ki je v dobi digitalnih medijev ključnega pomena.

Ta dogodek je za našo fakulteto izjemnega pomena, saj nas povezuje z vodilnimi globalnimi trendi in odpira vrata k razumevanju kompleksnega digitalnega medijskega sveta. Veselimo se, da bomo lahko z vami delili ta edinstveni trenutek! 🎉

V letu 2024 smo v okviru Infrastrukturnega programa medijska pismenost na FUDŠ izvedli fokusne skupine med mladimi. Pogovarjali smo se o njihovem zaupanju v medije, razumevanju pomena financiranja in lastništva medijev, praksah preverjanja informacij v medijih, odnosu do varovanja osebnih podatkov ter navadah spremljanja informativnih oddaj in političnih vsebin.

Kaj mladi pravijo?

»Za strani, ki jih vsi poznamo in za katere slišimo vsak dan, verjamemo, da so resnične. Če pa vidimo neko novico, neko stran prvič, smo v dvomih, če bi verjeli. Bolj verjetno ne bomo.«

»Odvisno je od tega, koliko me privabi naslov. Tudi če je ”fake”, kliknem, da vidim, kakšno neumnost so napisali. Se pa zgodi, da tudi v zaupljivem viru zgodba ni resnična.«

»…pri teh letih se počutim dolžna, da bi vedela, kaj se dogaja. Samo v resnici nočem vedeti, kaj se dogaja, ker takoj, ko se začneš pogovarjati, se vsi začno samo kregati. Ker se noben nikoli ne strinja in nikoli se ne bodo vsi strinjali. Če je pred volitvami, preberem, se nekaj odločim, grem volit. Nočem pa se pogovarjati sploh o tem.«

»Veliko pa na naša menja vplivajo tudi influencerji [vplivneži], to kar govorijo in objavljajo. Pa tudi mnenja drugih ljudi, kot je že bilo rečeno, da komentarje bereš in si glede na to oblikuješ mnenje … pa to, kar prvo vidiš, lahko ustvari tvoje mnenje o neki situaciji.«

»Ker pa se tiče teh lažnih novic, sam prehitro neke zaključke naredim. Nekaj preberem, lahko niti pol novice, a si že ustvarim svoje mnenje.«

»Če gledajo poročila starši, če se mi da, sedim zraven in poslušam, čeprav ne vem niti tega, zakaj se gre. Sicer pa mi oni povejo. Da bi sama, da bi me to zanimalo, to pa bolj ne.«

Celotno poročilo je dosegljivo tukaj: https://pismenost.si/medijska-pismenost-kot-orodje-soocanja-z-laznimi-novicami-in-dezinformiranjem/